
1

EUROPEAN ELECTIONS 
IN THE V4
From disinformation campaigns to narrative amplification

Strategic Communication 
Programme



2

AUTHORS
Miroslava Sawiris, Research Fellow, StratCom Programme, GLOBSEC, Slovakia

Lenka Dušková, Project Assistant, PSSI, Czech Republic

Jonáš Syrovátka, Programme Manager, PSSI, Czech Republic

Lóránt Győri, Geopolitical Analyst, Political Capital, Hungary

Antoni Wierzejski, Member of the Board, Euro-Atlantic Association, Poland

GLOBSEC and National Endowment for Democracy assume no responsibility for the facts or opinions expressed in 
this publication or their subsequent use. The sole responsibility lies with the authors of this report.

METHODOLOGY
Data were collected between 10.4.2019 and 29.5.2019 from 15 relevant Facebook pages in each V4 country based 
on the following criteria: local experts and publicly available sources (such as blbec.online) identified Facebook 
channels that often publish disinformation content. In the selection of Facebook pages, those openly affiliated with 
a specific political party were omitted, including the Facebook pages of individual candidates. The data were filtered 
using different forms of the term “election” in local languages and the term “euro”, and then labelled based on the 
sentiment toward relevant political parties and the most prevalent narratives identified.

© GLOBSEC

GLOBSEC, Bratislava, Slovakia

June 2019



3

TABLE OF CONTENTS

EXECUTIVE SUMMARY	 4

Czechia	 4

Hungary	 4

Poland	 4

Slovakia	 4

ACTIVITY OF THE MONITORED CHANNELS ACROSS THE V4 REGION	 6

Intensity of the campaigns	 6

The most recurring narratives	 6

CZECHIA	 8

Activity of the monitored channels	 8

Portrayal of political parties 	 10

Most popular narratives 	 11

HUNGARY	 13

Activity of the monitored channels	 13

Portrayal of political parties 	 14

Most popular narratives 	 15

POLAND	 19

Activity of the monitored channels	 19

Portrayal of political parties 	 19

Most popular narratives 	 20

SLOVAKIA	 23

Activity of the monitored channels	 23

Portrayal of political parties	 24

Most popular narratives 	 26

LIST OF ABBREVIATIONS	 28



4

EXECUTIVE SUMMARY
The main finding of this research is related to an observed tactical change in information operations on the monitored 
channels in the V4 states. Although disinformation content still plays a non-negligible role in the region, the general 
trend is a shift to a new technique—the deployment and amplification of divisive narratives. Such narratives framing 
“migration as an existential threat to Europe” and depicting the EU through the lens of a “Brussels dictate” directly 
support the agendas and worldview of many extremist political parties in the region. Their interests are thus promoted 
without having to explicitly mention them. The same applies to direct foreign interference in the pre-election debate 
on social media. Instead of using foreign state propaganda and obvious disinformation, a more subtle approach is 
being used. Narratives such as a weak EU, restrictions of freedoms, nations and traditional values under threat, etc. 
are created, nurtured and amplified in line with the strategic interests of hostile state actors.  

The method of narrative amplification consists of choosing a divisive subject and selectively framing the facts around 
it within a constant stream of one-sided posts to suggest an alarming development that is allegedly deliberately 
being overlooked by mainstream media. In this manner, the narrative of “migration as a threat” has played a dominant 
role across the V4 region, with the sole exception of Poland. This narrative was promoted by selective reporting 
of alleged criminal acts carried out by migrants of African or Arab origin or simply of a different skin colour. The 
inflammatory posts then generalise this individual behaviour to apply a characteristic of “natural criminality” to whole 
populations. This tactic is very effective because it does not represent a clear-cut disinformation practise that can 
be easily disproven. 

Czechia

In Czechia, the Russian state-owned outlet Sputnik.cz has been the most influential throughout the monitoring 
period. With more than 41,000 followers, it has actively promoted anti-EU narratives and given space to promote the 
interests of the extreme far-left (KSČM) and far-right (SPD) parties.

In both Czechia and Hungary, the results of the EP elections were interpreted by the monitored channels as a clear 
win for the Eurosceptic parties, although in the official results the liberal group ALDE (Renew Europe) gained the 
most in these elections, with 37 additional seats in the EP, followed by the Greens/EFA group, with 23 new seats.1 
This is another example of factual manipulation aiming to portray the influence of populist nationalistic parties as 
beyond their actual scope.

Hungary

Hungary is the outlier in the region, as the EP election period was characterised by intense disinformation campaigns 
and the spread of conspiracies among other channels, even pro-government mainstream media. They played a 
large role in the EP campaign, portraying the ruling Fidesz-KDNP coalition in a positive light while, unsurprisingly, 
the opposition parties were attacked and criticised. 

Poland

Unlike in Hungary, the portrayal of the ruling Law and Justice party in Poland was much more negative than positive 
on the monitored channels while the far-right Confederation Korwin group was portrayed the most positively of all 
the parties. This confirms the general trend across the V4 region in which the politics of division are promoted on 
the monitored channels to cause further polarisation and fragmentation on the national as well as European levels.

Slovakia

In Slovakia, the recipient of the most positive treatment on the monitored Facebook channels was the extreme 
far-right Kotleba-ĽSNS, which campaigned on a strong anti-immigration agenda despite the fact that migration 

1	  https://www.election-results.eu/tools/comparative-tool/



5

to Slovakia is a non-existent issue.2 Interestingly, in the recent Slovak presidential election, Kotleba-ĽSNS’s party 
leader was often criticised on the monitored channels while another populist candidate with a higher chance of 
succeeding in the presidential election was actively promoted. In the EP elections, Kotleba-ĽSNS was promoted at 
the expense of Boris Kollár’s Sme rodina party, which ran a campaign with a very similar anti-migration agenda. The 
likely explanation for this is that the monitored channels that often publish disinformation or controversial content 
arbitrarily support the extreme political representative with the higher chance of succeeding in a given election.

2	  https://www.iom.sk/en/migration/migration-in-slovakia.html



6

ACTIVITY OF THE MONITORED CHANNELS ACROSS THE V4 REGION

Intensity of the campaigns

The activity across the monitored Facebook channels differed significantly between the countries. While Hungary 
experienced an intense information campaign in relation to the EP elections, with almost 4,000 relevant posts, in 
Czechia, the activity of the monitored channels was much milder, with only 262 relevant posts. During the monitoring 
period, 272 and 501 posts in Poland and Slovakia, respectively, were related to the EP elections.

Figure 1: The number of posts published in each country in relation to the EP Elections

The most recurring narratives

Even though the monitored channels across the V4 region also published and promoted country-specific narratives, 
such as those related to Fidesz’s membership in the European People’s Party (EPP) or the JUST Act in Poland,3 the 
majority of the narratives overlapped the V4 countries. The most dominant one in relation to the EP elections was 
“migration as a threat”, which was resuscitated as an existential issue in each country, perhaps with the exception 
of Poland, where it played a limited role. The second most recurring narrative was a general sustained negative 
portrayal of the EU and its institutions, as well as the effort to portray the EU as “foreign” and “antagonistic” to the 
interests of the respective countries.

3	  https://www.ft.com/content/c47fcb02-749d-11e9-bbad-7c18c0ea0201



7

Figure 2: Sum of the most frequently utilised narratives across the V4 region

The negative portrayal of the EU played an important role on the monitored channels in each country. In Slovakia, 
the EU was portrayed more often in neutral terms rather than negatively. In Poland, the “conspiracies and hidden 
interests” narrative also played an important role, followed by its use in Hungary and Slovakia. In Slovakia, this 
narrative began occurring only later in the campaign when, for example, the monitored channels shared suggestions 
about private companies interfering in political processes and claiming that the EU is a project aimed to create “one 
centralised empire“. Interestingly, conspiracy theories played almost no role in the Czechia.

Figure 3: Narratives occurring on the monitored channels by country



8

CZECHIA
Prior to the EP elections in 2019, there were significant concerns related to disinformation campaigns that might 
influence the course and the outcome of the elections4 because of not only the recent experience of foreign states’ 
interference in other elections in Western states but also purely domestic factors that enhanced such fears. In the 
Czech case, the significant level of Euroscepticism in the country,5 the low level of knowledge about EU-related 
topics, even among policymakers and journalists, and the circulation of various myths about the EU in the mainstream 
information space are the most noteworthy domestic factors of concern.6 Moreover, the right-wing extremist party, 
SPD, began to collaborate directly with websites spreading disinformation by naming the editor of the notorious 
website Nová Republika as the leading candidate.7 Therefore, the concerns were very much justified.  

However, in the end—as this and other research8 show—no significant disinformation campaign occurred in the 
Czech Republic prior to and during the EP elections in 2019. This fact, however, should be seen in the overall 
context of the generally low public interest in this election, illustrated by the low voter turnout (less than 29% of 
voters participated in the elections).9 Also, media paid only limited attention to it, including those known to spread 
manipulative content. For instance, in looking at the Facebook pages analysed in this research, only a fraction of the 
posts that were published was related to the elections. Out of 5,110 posts published within the observed period of 
almost two months, only 262 (meaning around 5%) were in some way related to the EP elections. 

Similar to other EU member states, the possibility that political extremists would receive more of the votes was 
discussed. In relation to this topic, two parties are relevant in the Czech context: the aforementioned SPD and the 
extremist left-wing communist party (KSČM). However, both of these parties entered the race with unfavourable 
conditions, since their electorate is usually not very interested in the EP elections and the opinion polls did not 
predict significant gains for them.10 Even though the SPD received certain support from Facebook pages and 
websites known to spread disinformation, in the end, they performed as expected. SPD received 9% of the votes 
and 2 MEPs while KSČM won 7% of the votes and 1 MEP.11 So, it is possible to conclude that there was no significant 
rise in Czechia in populist parties’ representation in the European Parliament. 

Activity of the monitored channels

As noted above, the EP elections were mentioned in 262 posts published during the observed period. The 
distribution of Facebook posts within the analysed period makes it possible to see the public’s increased interest 
in the elections as voting day approached. For example, in the week before the elections (May 20-24), 50 posts 
related to the elections were published. However, the peak interest in the topic occurred on May 27, when 26 posts 
reacting to the final results were published. This reactive approach shows once again that the elections were not a 
significant topic for the analysed platforms. 

The elections were most frequently mentioned by the Facebook pages of the Russian state-owned information 
agency Sputnik CZ (66 posts), the right-wing opinion platform Pravý prostor (58 posts), the Facebook news portal 
Český Zpravodaj (33 posts), the news portal Parlamentní listy (33 posts), and the conspiracy website Svobodné 
noviny (23 posts). 

4	 https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/evropske-volby-bis-michal-koudelka-dezinformace_1905031106_ogo 
5	 https://www.globsec.org/publications/globsec-trends-2019/ 
6	 http://www.pssi.cz/download/docs/656_the-most-popular-myths-about-the-eu-in-the-czech-republic.pdf 
7	 https://www.idnes.cz/volby/evropsky-parlament/2019/david-spd-evropske-volby-kandidatka.A190227_084215_domaci_kop  
8	 http://www.pssi.cz/russia-s-influence-activities-in-cee/volby 
9	 https://www.novinky.cz/domaci/505901-nejvetsi-volebni-ucast-byla-v-praze-a-strednich-cechach.html 	
10	 https://www.irozhlas.cz/volby/volebni-potencial-ucast_1905090900_pek 	  
11	 https://www.volby.cz/pls/ep2019/ep?xjazyk=CZ 		



9

 
Figure 4: Activity of the monitored Facebook channels in the Czech EP election

Sputnik CZ

The Czech branch of Sputnik, the Russian state information agency, has more than 41,000 followers on Facebook 
and published 66 posts related to the EP elections during the observed period. Anti-EU narratives were quite 
widespread within the published posts. The negative framing of the EU was mainly based on an emphasis of the 
EU’s incompetence, criticizing the “EU dictate”, or portraying EU membership as disadvantageous.12 13 14 Sputnik 
CZ thus provided space mainly for narratives promoted by extremist political parties, namely the KSČM15 and the 
SPD.16 Usually, the posts related to the EP elections were not original but based on statements of various (mostly 
Eurosceptic) individuals, such as former Czech President Václav Klaus or SPD leader Tomio Okamura.

Pravý prostor

The right-wing opinion platform Pravý prostor, which has around 15,000 followers on Facebook, published 56 posts 
related to EP elections during the observed period. The published posts generally refer to the reflections of the 
individual authors about the EU or the electoral process, primarily with a negative connotation. The rhetoric was 
usually quite vivid, including comparisons of the EU to a “beast”, a “European cancer”, or calling it the “Eurotitanic”.17 18 
Some posts were devoted to alleged mainstream media manipulation (the dominance of the presentation of certain 
political parties, thus discriminating against others)19 and election interference (the manipulation of public opinion 
poll results).20 Other posts pointed to negative consequences of EU membership for the Czech economy.21 22 Pravý 
prostor was also one of the promoters of the various “Czexit” narratives, especially right before the elections.23

Český Zpravodaj

The Facebook news portal Český Zpravodaj, with more than 11,000 followers, published 33 posts related to the 
EP elections during the observed period. Since this platform is not connected with any website, it only republished 
content from other news portals of varying quality. Therefore, neutral articles could also be found that only described 

12	 https://www.facebook.com/cz.sputnik/posts/2305243272847804 
13	 https://www.facebook.com/cz.sputnik/posts/2279159012122897
14	 https://www.facebook.com/cz.sputnik/posts/2256600021045463
15	 https://www.facebook.com/cz.sputnik/posts/2255596144479184
16	 https://www.facebook.com/cz.sputnik/posts/2303690199669778
17	 https://www.facebook.com/Pravyprostor/posts/2496627013714760
18	 https://www.facebook.com/Pravyprostor/posts/2469131836464278
19	 https://www.facebook.com/Pravyprostor/posts/2470196499691145
20	 https://www.facebook.com/Pravyprostor/posts/2446603055383823
21	 https://www.facebook.com/Pravyprostor/posts/2443320845712044
22	 https://www.facebook.com/Pravyprostor/posts/2460622903981838
23	 https://www.facebook.com/protiproud.cz/posts/1236655143182683



10

the current situation (14 of 33 published posts) next to posts originating on platforms spreading manipulative content 
that portrayed the EU negatively. Such posts presented the EP elections mainly as a vote about migration24 and a 
fight between European elites and “enlightened” national politicians such as Viktor Orbán.25 

Other sources

The news portal Parlamentní listy is a well-known, established media outlet in the Czech information space, and so 
it is not surprising that it also has a significant follower base (more than 47,000 accounts) on Facebook. This website 
published 33 posts related to the EP elections that mostly covered the election campaign in Czechia. Even though 
the headlines were often in the form of emotionally loaded clickbait,26 27 Parlamentní listy was not found to support 
any particular party. 

On the other hand, conspiracy website Svobodné noviny, with 17,000 followers on Facebook, published 23 EP 
election-related posts that favoured domestic and foreign populist parties.28 The predominant topic of this Facebook 
page was migration, which was portrayed as either a failure of or an intentional act by the EU.29 

The level of activity of the other analysed sources was rather low. Another noteworthy mention belongs to the 
conspiracy website Protiproud, which regularly accompanied its posts with expressive, graphic collages that were 
supposed to underline the main message of the text.30 

Portrayal of political parties 

Czech political parties participating in the EU parliamentary elections were only mentioned in less than half (122 
posts) of the Facebook posts published by the analysed pages. Extremist parties were mentioned more often and 
were portrayed more positively than the other participants in the elections.

The extremist right-wing SPD was mentioned most often (30 posts), and in one-third of the posts (10 posts), its 
portrayal was positive. The analysed Facebook pages also gave the SPD space to present its platform for the EP 
elections, which focused mainly on issues of migration and criticized the “EU dictate” or the Union’s ineffectiveness.31 

32

The extremist left-wing party KSČM was mentioned less often (15 posts) than the SPD. A significant portion of the 
posts mentioning this party was based on statements by its leading candidate, Kateřina Konečná, who was often 
quoted by Sputnik CZ.33 34 

Of the mainstream parties, the populist party ANO was mentioned most often (18 posts), which corresponds to the 
party’s strong position, eventually winning the elections. The majority of the texts that mentioned the ANO was 
neutral.35 On the other hand, the coalition of liberal parties, TOP 09/STAN, the left-wing ČSSD, and the Pirate Party, 
were the subject of critical posts, also in relation to their involvement in older political scandals, which was revealed 
before the elections.36 37 The right-wing ODS and the conservative KDU-ČSL were mentioned even less often.

24	 https://www.facebook.com/zpravodaj.info/posts/1013319482207844
25	 https://www.facebook.com/zpravodaj.info/posts/1014617785411347
26	 https://www.facebook.com/parlamentnilisty.cz/posts/2370855279626017
27	 https://www.facebook.com/parlamentnilisty.cz/posts/2402158369829041
28	 https://www.facebook.com/240233692807752_1268835863280858 
29	 https://www.facebook.com/240233692807752_1274191046078673
30	 https://www.facebook.com/protiproud.cz/posts/1239719509542913
31	 https://www.facebook.com/cz.sputnik/posts/2240523435986455
32	 https://www.facebook.com/parlamentnilisty.cz/posts/2353373654707513
33	 https://www.facebook.com/340208672684617_2279159012122897
34	 https://www.facebook.com/340208672684617_2290497644322367
35	 https://www.facebook.com/parlamentnilisty.cz/posts/2400699899974888
36	 https://www.facebook.com/Pravyprostor/posts/2468673209843474
37	 https://www.facebook.com/cz.sputnik/posts/226763826327497



11

Figure 5: Portrayal of Czech political parties on the monitored Facebook channels

Most popular narratives 

With regard to the fact that the analysed Facebook pages predominantly praised extremist parties that present 
themselves in opposition to the EU (thus criticising parties perceived as sympathetic to the EU), it is not surprising 
that the narratives that framed the EU negatively ultimately prevailed.38 39 The overall assumption of “the EU is bad” 
can be further divided by the individual arguments, such as the “EU is non-democratic”, the “EU elites just dictate 
the rules” and even want to “dictate how we should think and make decisions” (especially in relation to measures 
taken against disinformation),40 and the “EU is dysfunctional” and “tries to destroy national identities by supporting 
migration”.41 

The recent EP elections were portrayed as a “battle for Europe” fought between patriotic politicians (such as the 
SPD and other parties in the political group Europe of Nations and Freedom) and the EU elites.42 43 Given such a 
perception, it is not surprising that it was possible to see not only an increased number of articles in the week running 
up to the elections but also a sharpening of their rhetoric and demands. For example, Pravý prostor advocated 
leaving the EU as the only rational option for the Czech Republic.44 The argument was then also strengthened by 
assertions regarding British Prime Minister Theresa May as hindering the Brexit project, “the withdrawal from the 
Eurotitanic.” The post, therefore, disseminated the idea that Britain leaving will serve as a positive example for the 
Czech Republic.45

After the elections, mainly neutral informative articles regarding the results were published first, taken from 
mainstream media. However, just a few days later, various interpretations and commentaries also started to emerge. 

38	 https://www.facebook.com/parlamentnilisty.cz/posts/2391541130890765
39	 https://www.facebook.com/zpravodaj.info/posts/1011820859024373
40	 https://www.facebook.com/Pravyprostor/posts/2470143939696401
41	 https://www.facebook.com/cz.sputnik/posts/2255752287796903
42	 https://www.facebook.com/ceskoaktualne/posts/2339670486312816
43	 https://www.facebook.com/240233692807752_1268835863280858
44	 https://www.facebook.com/Pravyprostor/posts/2498382366872558
45	 https://www.facebook.com/Pravyprostor/posts/2503588339685294



12

The election results were put into a wider EU context and portrayed as a victory of Eurosceptic parties46 47 rather than 
applied just to the Czech Republic, where the extremist parties did not significantly succeed.

Figure 6: The most frequently deployed narratives in the context of the EP election in Czechia (as a % of relevant posts)

46	 https://www.facebook.com/240233692807752_1278017972362647
47	 https://www.facebook.com/cz.sputnik/posts/2306584619380336

Miroslava Sawiris
Odtlačok

Miroslava Sawiris
Odtlačok



13

HUNGARY
The 2019 European elections in Hungary proved to be another uneven playing field for the ruling Fidesz-KDNP over 
the opposition. Fidesz-KDNP, led by PM Viktor Orbán, not only vastly outspent the opposition during the campaign 
in every possible way,48 public media under the control of the government ran political messages and reporting that 
was almost indistinguishable from the ruling coalition’s campaign.

Moreover, the government has established clear dominance in the Hungarian media space due to the pro-
government media conglomerate, the Central European Press and Media Foundation, composed of more than 500 
outlets,49 which made conspiracy theories about George Soros or the EU supporting illegal immigration, etc. and 
pro-Russia disinformation a daily staple of media consumption in Hungary.50 51 52 Fidesz, therefore, faced off against 
a weak and divided opposition of the far-right (Jobbik, Mi Hazánk), leftist (MSZP-P, Demokratikus Koalíció), liberal 
(Momentum), and green (LMP) parties supported by only a dozen or so independent media, mostly online news. For 
these reasons, we list mainstream pro-government sources, such as the main state channel, hirado.hu, or the leading 
commercial online news media, origo.hu, among the top Hungarian disinformation outlets monitored. Our data 
show that the activity of pro-government media is on par with other far-right and pro-Russia fringe/disinformation 
media in the campaign leading up to the European Parliament election, as shown in Figure 7 below. 

Activity of the monitored channels

Figure 7: Activity of the monitored Facebook channels in the EP election in Hungary

The top five media outlets monitored during the period remained unchanged from before and included the fringe, 
anti-immigration Patriotic Europe Movement (Patrióta Európa Mozgalom), the main pro-government mouthpiece, 
PestiSracok.hu, the far-right and xenophobic HUN-News, and the pro-government public hirado.hu and private origo.
hu (ORIGO). It is important to note that the activity of the far-right and/or pro-Russia fringe pages closely followed 
and echoed the official messaging of the Hungarian government, so the ruling Fidesz-KDNP party coalition could 
significantly benefit from disinformation activities in the Hungarian media space, either owing to these pro-Russia 
fringe accounts or to the disinformation disseminated by pro-government media. Overall, Hungarian disinformation 
outlets significantly contributed to the political campaign and we could observe overall 3,944 relevant articles (out 
of 5,093 occurrences) or 77.4% of the messages discussing the European elections in the period between April 10 
and May 29, 2019. 
48	 ‘Csak az elmúlt egy hét alatt húszmillió forintot költött Facebook-hirdetésekre a Fidesz’, https://azonnali.hu/, accessed 3 June 2019, http://azonnali.hu/

cikk/20190524_csak-az-elmult-egy-het-alatt-huszmillio-forintot-koltott-facebook-hirdetesekre-a-fidesz.
49	 ‘Infografika: Mától Így Néz Ki a Kormánypárti Média Tulajdonosi Szerkezete’, Adatújságírás (blog), accessed 6 February 2019, https://adatujsagiras.atlatszo.

hu/2018/11/28/infografika-matol-igy-nez-ki-a-kormanyparti-media-tulajdonosi-szerkezete/.
50	 ‘Larger than life - Who is afraid of the Big Bad Russia?’, accessed 15 May 2019, https://politicalcapital.hu/russian_sharp_power_in_cee/research_results.

php?article_id=2391
51	 https://www.politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/FES_PC_Tanulmany_DezinformacioStrategiak_publikaciora_171207.pdf
52	 https://hungarianspectrum.org/2018/03/22/russian-propaganda-in-hungarian-government-media/



14

Portrayal of political parties 

Since pro-government mainstream media streamlined anti-opposition disinformation and conspiracy theories53 
during the campaign, political parties were featured heavily on the Hungarian disinformation outlets, with 50.3% of 
the Facebook posts addressing them in one way or another. Given the Hungarian disinformation scene’s positive 
bias towards Fidesz-KDNP, it is no wonder that more than a third of the posts (32.8%) dealing with parties expressed 
positive sentiments towards the ruling coalition, while only 0.4-1.1% of the messages mentioned opposition parties 
in a positive context at all. 

Figure 8: Portrayal of the Hungarian political parties on the monitored Facebook channels

In contrast, the outlets disproportionally attacked the opposition parties, mostly the leftist-liberal Democratic 
Coalition (DK) led by former PM Ferenc Gyurcsány (14.1% of the negative messages), the leftist MSZP-P (12.8%) and 
the populist, rightist Jobbik party (7.5%). However, we could observe a significant change of the disinformation type 
concerning parties given the somewhat unexpected election results.54 While every opinion poll precisely predicted 
a landslide victory for the ruling Fidesz-KDNP, which ultimately received 52.33% of the votes of the Hungarian 
electorate (13 seats in the European Parliament), Fidesz failed to grab two-thirds of the seats allocated to Hungary, 
an expectation often voiced by pro-government pundits, and its position became unstable within the EPP. More 
importantly, the largest surprise was a reshuffle of the opposition parties, which could lead to the largest changes 
in the Hungarian political scene since 2010. The leftist-liberal DK (16.19%) and the liberal Momentum (9.89%) came 
out on top, whilst the leftist MSZP-P (6.66%) and the populist, rightist Jobbik (6.41%) could barely outperform the 5% 
election threshold. The green LMP essentially disappeared (2.18%) and the far-right Mi Hazánk’s result (3.31%) only 
managed to successfully weaken Jobbik and eat away some of its far-right electoral base. 

Consequently, disinformation favouring Fidesz-KDNP had to change course to (1) explain the “weaker”-than-
expected performance of the ruling coalition and (2) the failure of similar anti-immigration rightist parties’ electoral 
breakthrough in Europe, as well as (3) attack the unexpected “winners” among the opposition. In the runup to the 
election, the Hungarian disinformation outlets’ main line of criticism against the Hungarian opposition was mostly 
based on Fidesz’s political campaign, centred on immigration, claiming that MSZP wants to abolish European 
borders in order to “flood the continent with (illegal) migrants” in tandem with the “pro-immigration bureaucrats of 

53	  https://www.facebook.com/VilagHelyzete/posts/2232974623459480/
54	  ‘Fidesz’s EP election dreams did not come true’, accessed 3 June 2019, https://politicalcapital.hu/library.php?article_id=2425.



15

Brussels and all the other pro-immigration parties.”55 This tactic lumped together all the opposition parties on the 
same charge: that they work against the very interests of the Hungarian nation or Europe by supporting the alleged 
“pro-immigration policy of the Soros network.”56 

During and after the election, the monitored channels tried to emphasize a Fidesz “towering” or “record-breaking” 
victory over the opposition and downplay any gains made by the opposition parties, claiming that Hungarians have 
decided to “replace the opposition.” 57 

Figure 9: The number of negative messages about selected Hungarian parties

As seen above, the frequency of negative portrayals of certain political parties changed suddenly after the day 
of the election. The number of messages targeting LMP and MSZP-P dropped on May 28 while anti-DK and anti-
Momentum communication started to rise significantly with the realisation of their electoral success. The main 
messages, however, remained the same: Fidesz retained the moral high ground against them by receiving a “strong 
mandate” from the electorate to continue defending Hungarian traditions, sovereignty, and the “European Christian 
civilisation” against “pro-immigration” Hungarian parties and Brussels.58

Most popular narratives 

The most prevalent narratives pushed by the analysed Facebook disinformation pages also reflected the election 
results. Before the day of the election, the outlets detailed a simple, yet dangerous conspiracy theory. According to 
this storyline, anti-immigration and pro-sovereignty parties are battling pro-immigration forces, the “Soros network”, 
and the current EU elite, hell-bent on creating a federalist “United States of Europe”. The stakes of the current 
European election were, thus, a decision about the future of European civilisation and that of nation-states, so a 
new “European populist bloc” of Eurosceptic, far-right parties needed to be established to replace the incumbent 
European political elite. Therefore, Eurosceptic, nativist, and anti-EPP narratives dominated the disinformation 
discourse in Hungary, amounting to almost 90% of the articles under the scope, as seen in the table below. 

55	 ‘Fidesz: Európát a Bevándorláspártiak Veszélyeztetik’, PestiSracok.hu, accessed 16 May 2019, https://www.facebook.com/pestisracok.hu/
posts/2197203273701348.

56	 ‘Az Ellenzék Összetartóelemei: A Gyűlölet És a Nemzetrombolás!’, Patrióta Európa Mozgalom, accessed 16 May 2019, https://www.facebook.com/
patriotaeuropa/posts/2050710995047709.

57	 ‘Orbán: „Rekordrészvétel Mellett Rekordgyőzelmet Arattunk”’, 888.hu, accessed 3 June 2019, https://www.facebook.com/888ponthu/
posts/2110448785749786

58	 ‘A Magyarok Azt Üzenték Brüsszelnek: Változtassatok! – Mondta Orbán Viktor a Győzelem Után’, PestiSracok.hu, accessed 3 June 2019, https://www.
facebook.com/pestisracok.hu/posts/2240533762701632.



16

Figure 10: The most often deployed narratives in the context of EP Election in Hungary (as a % of relevant posts)

However, these Eurosceptic arguments somewhat backfired because the Eurosceptic, anti-immigration forces made 
only modest gains in the European elections and Fidesz can no longer count on a surge of support from them in 
its bid to create a more nationalistic political platform within the EPP or leave and join the new far-right “European 
Alliance of Peoples and Nations” group led by Italian Foreign Minister Matteo Salvini.59 Instead, the narratives 
pushed by the monitored channels either tried to cautiously mend fences between Fidesz and the EPP60 or just 
claimed victory for the Eurosceptic bloc. The number of articles of the “populists’ win” narrative, as seen below, 
surged especially on May 27, with such titles as “The Poles also want change in Europe,”61 “Czech Prime Minister: 
the European Union needs to be transformed,”62 or “Hungary supports only the anti-immigration lead-candidate” (for 
the next Commission president).63

59	 Nick Squires, ‘Orban Shuns Salvini’s New Nationalist Group in European Parliament’, The Telegraph, 30 May 2019, https://www.telegraph.co.uk/
news/2019/05/30/hungary-shuns-salvinis-european-parliament-populist-group/.

60	 ‘Ma Egy Kicsit Kiderül, Kik Lakják Európát’, PestiSracok.hu - Posts, accessed 3 June 2019, https://www.facebook.com/pestisracok.hu/
posts/2240161969405478.

61	 ‘Lengyelországban Is a Nemzeti Jobboldal Győzött’, ORIGO, accessed 3 June 2019, https://www.facebook.com/OrigoHirek/posts/2397926136924964.
62	 ‘Cseh kormányfő: Át kell alakítani az Európai Uniót’, hirado.hu (blog), accessed 3 June 2019, http://www.hirado.hu/kulfold/cikk/2019/05/27/cseh-kormanyfo-at-

kell-alakitani-az-europai-uniot/.
63	 ‘Dömötör Csaba: Magyarország Csak Bevándorlásellenes Jelölteket Támogat’, PestiSracok.hu, accessed 3 June 2019, https://www.facebook.com/pestisracok.

hu/posts/2244334505654891.



17

Figure 11: The occurrence of some of the main Eurosceptic narratives in Hungary over the monitoring period

Despite the aforementioned political changes and political manoeuvres, Eurosceptic narratives and anti-Western 
conspiracy theories remained very strong throughout the election campaign. The first major Eurosceptic peak could 
be observed on May 2 when PM Orbán received Salvini in Budapest in the hope of joining forces after the elections. 
The “European populist bloc” narrative had another peak on May 14, the day US President Donald Trump and PM 
Orbán met in the White House. Posts on the monitored channels claimed Orbán’s ambition to become Europe’s 
leader of the “anti-immigration” grouping, blocking the “George Soros network”64 and the European political 
mainstream, was legitimised by the US president.65 

Conspiracy theories involving the European Commission and the political mainstream, especially ones targeting 
French President Emanuel Macron, flooded the campaign in the last days before the election. One of the main 
Hungarian conspiracy theorists, János Drábik, simply declared that “the stakes are about the dissolution of nation-
states, the Islamisation of Europe and the introduction of Sharia law.”66 The anti-immigration site Patriotic Europe 
Movement accused Marcon of supporting “illegal” immigration for the sake of globalisation.67 Vilaghelyzete.com 
detailed a “secret study” by the European Commission about “importing” 3,800 million foreigners into Europe.68 
Despite the ridiculousness of these conspiracy theories, they apparently feed into the general “EU negative” 
narrative by reasserting the European Union’s “responsibility” and “hidden interests” concerning regular or irregular 
immigration. 

64	 ‘A Washingtoni Látogatás Idején a Fake News CNN Újra Interjút Készített a Magyar Külügyminiszterrel’, Vilaghelyzete.com, accessed 3 June 2019, https://www.
facebook.com/AWAKENINGtheWORLD/posts/2194635863954185.

65	 ‘Orbán Nem Csupán Egy Miniszterelnök a Sorban’, Patrióta Európa Mozgalom, accessed 3 June 2019, https://www.facebook.com/patriotaeuropa/photos/a.186
555484796612/2191646580954149/?type=3&theater.

66	 ‘Mi a Tét’, Drábik János, accessed 3 June 2019, https://www.facebook.com/drabikjanos/posts/2815778678495497.
67	 ‘Végre, Világos Beszéd!’, Patrióta Európa Mozgalom, accessed 3 June 2019, https://www.facebook.com/patriotaeuropa/photos/a.186555484796612/20536910

64749702/?type=3.
68	 https://www.facebook.com/VilagHelyzete/posts/2232974623459480/



18

Figure 12: The top narrative occurrences in Hungary by source

If we look at the spread of the main narratives along mainstream and fringe media in Hungary, it is obvious that the 
three main types concerned migration, conspiracy theories, and the European populist bloc. The mainstream and 
fringe Hungarian disinformation outlets differed in two main aspects. First, mainstream outlets such as PestiSracok.
hu, hirado.hu, and ORIGO could produce many more articles compared to other fringe media. Second, nationalism 
was more prevalent on fringe sites such as Patrióta Európa Mozgalom or HUN-news, reflecting their being embedded 
in the Hungarian far-right subculture. Still, the narrative structure of the main pro-government and fringe, pro-Russia 
sites resemble each other, which confirms the results of our previous discourse analysis. 

Ultimately, these Eurosceptic and anti-immigration narratives and conspiracy theories are destined to live on even 
after the end of the European elections because the Hungarian government and its media conglomerate have made 
immigration-related disinformation a mainstay of the Hungarian political discourse to win elections since 2015. 



19

POLAND

Activity of the monitored channels

Based on data from ZoomSphere, the 15 most relevant channels on Facebook that align with identified pro-Kremlin 
disinformation messaging were analysed in Poland. Some of them are known for previous disinformation activities, 
reported among others by the East Stratcom Task Force.69 They include Niezależny Dziennik Polityczny, Kresy.pl, 
Polska Niepodległa, Sputnik Polska, Wolna Polska Wiadomości, Alternews, Wolne Media, zmianynaziemi.pl, Xportal.
pl, alexjones.pl, Parezja.pl, namzalezy.pl, Superdziennik.pl, Anonymous Info Army Poland, and Neon24.

Figure 13: The most influential Polish pro-Kremlin outlets on Facebook, by page storytellers (the number of people talking about the page), 
source: Zoomsphere.

In terms of the number of people talking about the page, four profiles stand out (Polska Niepodległa, Kresy.pl, 
Alternews, and Wolna Polska Wiadomości). The popularity of their pages on Facebook peaked around the election 
date (see above). After the elections, they experienced a sudden decrease in popularity.

Portrayal of political parties 

Altogether, 978 posts were analysed between April 10 and May 29, out of which 272 posts were relevant to the 
European Parliament elections in Poland (all posts were filtered with key words related to the election campaign, 
such as “election” and “euro”). Despite numerous examples of election meddling in the campaign,70 the relatively 
small number of relevant posts suggests that, as far as the analysed channels are concerned, the foreign interference 
in the election campaign was either absent or insignificant.

There were two major competitors in the campaign leading to the European Parliament elections in Poland: the 
Law and Justice (PiS) party (currently in power) and the multi-party European Coalition, which consists of 5 parties 
(Civic Platform, Polish People’s Party, The Left Democratic Alliance, Modern, and the Greens).  The two were neck 
and neck in polls until the last day of the election campaign. Eventually, Law and Justice won overall with 45.38% 
of votes to the European Coalition’s 38.47%. The left-liberal Spring (Wiosna) party received 6.06% of votes. The far-
right Confederation Korwin and the Left Together did not win enough votes to cross the electoral threshold of 5%.71  

69	 See: https://euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/
70	 https://wiadomosci.onet.pl/swiat/komisja-europejska-o-probach-manipulacji-przed-wyborami-do-pe/nm7d8hv
71	 https://www.pap.pl/en/news/news%2C459738%2Cruling-party-wins-polish-ep-elections-results-9925-pct-polling-stations.html



20

The majority of posts about the two main political blocs were either negative (Law and Justice: 59 negative posts; 
European Coalition: 45 negative posts out of 66 in total) or neutral (33 and 19, respectively). While the portrayal 
of Spring and Kukiz ‘15 was almost not present at all, the far-right Confederation Korwin was the most positively 
covered out of all the analysed parties (23 positive posts). The high number of anti-Law and Justice posts may 
be surprising, as this party is considered to be Eurosceptic. However, during the campaign, we could observe an 
intense rivalry for the far-right electorate (especially for the young and male72) between PiS and Confederation 
Korwin. This struggle was also observed in media supporting the ruling party (including public media, which directly 
attacked Confederation Korwin during the campaign.73).

Figure 14: Positive and negative portrayal of Polish political parties/coalitions.

Most popular narratives 

The top 4 most popular channels in the analysed period were Polska Niepodległa, Kresy.pl, Alternews, and Wolna 
Polska Wiadomości (Fig. 13). As presented below (Fig. 15), apart from posts which targeted particular candidates or 
party leaders (personal attacks – 46 posts), the “EU portrayed negatively” was the most popular narrative in the 
analysed timeframe (39 posts of all the analysed channels), followed by conspiracy/hidden interests (29 posts). What 
is worth noting is the significant usage of the Just Act narrative (26 posts). In this context, it should be mentioned that 
Confederation Korwin focused its election campaign on the issue of protests against restitution for Jewish property, 
which is related to the U.S. law on the restitution of Jewish property seized during or after World War Two.74 As 
much as the “lost sovereignty” narrative is used by dodgy channels like Alternews to stoke anger against the EU 
and NATO, the trending story of the Just Act was a perfect tool to ignite anti-American opinions and to present the 
US and Israel as an external threat to Poland. This issue culminated when hundreds of far-right supporters marched 
on May 11 in Warsaw against the Just Act.75 

Polska Niepodległa distinguished itself from the other channels by focusing on discrediting specific MEP candidates 
or party leaders (15 posts). It targeted politicians Róża Thu,76 Włodzimierz Cimoszewicz,77 or Grzegorz Schetyna.78 

On the other hand, Alternews, which is administered by 11 people from the UK and one from the US (according to 
publicly available data on Facebook)79 and liked by close to 35,000 people, was the most active source in terms of 
the negative posts about the Law and Justice party (16 posts). In terms of the narratives used by this channel, the 

72	 http://www.tokfm.pl/Tokfm/7,117303,24803481,koalicja-europejska-z-niewielka-przewaga-nad-pis-wysoko-konfederacja.html 
73	 https://www.tvp.info/42428761/konfederacja-w-cieniu-kremla and http://wiadomosci.tvp.pl/42456530/konfederacja-niejasnych-powiazan
74	 The Justice for Uncompensated Survivors Today (JUST) Act, or Act 447, requires the U.S. Department of State to provide a report to Congress on the progress 

of dozens of countries that signed a declaration in 2009 on the restitution of assets seized during or following World War Two.
75	 https://www.tvn24.pl/tvn24-news-in-english,157,m/far-right-supporters-march-in-warsaw-to-protest-against-us-just-act,935230.html
76	 See: https://www.facebook.com/PolskaNiepodlegla/posts/1588354271296121, https://www.facebook.com/PolskaNiepodlegla/posts/1571864919611723, https://

www.facebook.com/PolskaNiepodlegla/posts/1568597306605151
77	 See: https://www.facebook.com/PolskaNiepodlegla/posts/1590071904457691
78	 See: https://www.facebook.com/PolskaNiepodlegla/posts/1558221914309357
79	 See: Page Transparency for Alternews: https://www.facebook.com/alternewspl/. Please note that Superdziennik (according to Facebook data it is also 

administered from abroad: UK, Canada and US) often publishes the same content as Alternews. However, those two accounts have different audiences, 
therefore both were analysed.



21

negative posts about the European Union were quite popular (11 posts). Alternews also criticised Law and Justice 
before the 3rd of May Constitution Day for celebrating this day with a military parade held under the theme “Strong 
Through Alliances”.80 According to this channel, the Allies are occupiers and PiS was “Proud of serfdom. Proud of 
losing sovereignty. Proud of the lack of significance of Poland. Proud of falling. Proud of the Nation’s fall. Proud of the 
(military) theatre. Proud of themselves ...”.81 Interestingly there was no mention of a “Polexit” in its communication.82 

Given that the EU is Poland’s pillar of economic prosperity and NATO (with the US its most important ally) of its 
security, as well as the upcoming decisions regarding enhanced US military presence on Polish territory, it is not 
surprising that both were targeted by pro-Kremlin messaging on Facebook. The topic of lost sovereignty found fertile 
ground in Poland in the monitored timeframe. This is inextricably linked to the fact that Warsaw faces disciplinary 
measures within the European Union, including the Article 7 procedure. Some of the negative posts about the 
EU published by Polska Niepodległa included stories about European Commissioner Frans Timmermans and his 
supposed “polonophobia”83 while others, promoted by, e.g., Wolne Media, stated that since 1989, Poland has been 
heading towards “self-destruction”.84 

Figure 15: The most popular narratives used by pro-Kremlin channels on Facebook during the election campaign to the European Parliament 
in Poland.

80	 https://polandin.com/42470175/polish-and-allied-armed-forces-hold-military-parade-in-warsaw
81	 https://www.facebook.com/alternewspl/posts/1989469231179343
82	 The narrative related to the danger of Polexit as a result of Law and Justice party rule has been popular among the opposition.
83	 „Polakożerca Timmermans. Trzeba kibicować, aby nie tylko w Polsce lewica dostała należny jej rachunek”: https://www.facebook.com/PolskaNiepodlegla/

posts/1581587955306086; https://www.facebook.com/PolskaNiepodlegla/posts/1563130063818542
84	 https://www.facebook.com/WolneMedia/posts/2107278392643121



22

Figure 16: The most common narrative used by the Polish monitored channels on Facebook

What is perhaps even more interesting is which topics were not covered by the analysed channels during the 
campaign. Migration, which played a key role during the last election to the Polish parliament in 2015, was practically 
absent (only 5 posts altogether). Given the importance of the LGBT topic during the campaign85 and later,86 it may be 
surprising to note that this narrative was almost invisible on the monitored Facebook channels.

To sum up, while Poles are one of the most pro-European nations in the EU (according to the Globsec Trends 
2019,87 the percentage of Poles who support Poland’s membership in the EU amounts to 87%), they were exposed 
to anti-EU narratives before the European elections (which might be proof of the ineffectiveness of such an anti-
EU campaign aimed at Polish society). Even though the degree of the pro-Kremlin messages was not significant in 
terms of the number of posts, what we could observe during the analysed period was, on the one hand, messages 
that targeted the two main political blocs (Law and Justice and the European Coalition) and, on the other, directly 
supported one particular party (the far-right Confederation Korwin). Another trend worth noting from the monitoring 
period is an effort by pro-Kremlin channels to create an information environment in which anti-EU and anti-US 
politicians can thrive and gain public support by addressing the needs of these outlets’ audiences. 

85	 After Warsaw Mayor Rafał Trzaskowski signed the so-called “LGBT Card”.
86	 Due to, e.g., the Equality Parade, which took place in Warsaw on May 8, 2019.
87	 https://www.globsec.org/wp-content/uploads/2017/05/GLOBSEC-Trends2019.pdf



23

SLOVAKIA
The EP elections in Slovakia received nowhere near as many relevant posts on the monitored channels that often 
publish controversial content and disinformation as they published throughout the Slovak presidential race between 
January and March 2019.88 In the monitoring period of April 10 to May 29, 2019, only 501 posts published on the 
monitored channels out of a total of 7,035 posts were related to the EP elections. This amounts to only 7% of all the 
posts published by the “admin” on these pages. Given the usual low voter turnout in Slovakia for the EP elections,89 
investing too much time and effort into a robust information operation campaign may not be cost-efficient. 

Another factor to consider is that with this low voter turnout, selective mobilisation of the electorate is often sufficient 
to achieve the desired success, translated as the number of MEPs in the European Parliament. This strategy has 
worked not only for the pro-European coalition of SPOLU/PS (Together and Progressive Slovakia parties) but also 
for the extreme far-right Kotleba-ĽSNS party, which managed to secure third place in this election. The monitored 
Facebook pages played a role in this success since they actively promoted this party.

While the recent Slovak presidential election was characterised by intense disinformation campaigns and character 
assassination efforts, the monitoring of the EP elections suggests a transformation from hard-line disinformation 
content (which can be quickly disproved and forcibly removed) to more sophisticated campaigns consisting of the 
skilful manipulation of facts with a particular focus on divisive issues of non-EU migration. A typical example of this 
information operation is the sustained efforts to tap into the population’s deep-seated fears and prejudices of the 
“other” through the selective amplification of stories referring to criminal acts committed by individuals of non-EU 
origin or simply, of different skin colour. This characterisation is then applied to whole groups in a continuous stream 
of one-sided “reports”,90 as stories of positive integration are purposefully never voiced. The real victims of this 
treatment are not only those who happen to be of African or Arab origin, or a different faith, but also Slovak society, 
which through the constant stream of messaging targeting an ever-increasing number of online content consumers, 
is becoming more prejudiced, hateful, and divided.

Activity of the monitored channels

Of all the monitored Facebook channels, Zdrojj has been the most active, publishing the highest number of posts 
related to the EP elections. This outlet was also the most active one throughout the Slovak presidential election 
campaign. Even though it published 285 relevant posts about EP elections, its reach is relatively limited, as it has the 
lowest number of fans (11,973 as of May 29, 2019) of all the monitored channels in Slovakia.

The second most-active outlet, Hlavné správy (Main News), published 218 posts related to the EP elections. 
However, the reach of this long-established outlet is much wider. It has its own popular web portal that claims to be a 
“conservative daily newspaper” that boasts “2 million readers per month”.91 According to the Slovak public database 
of unreliable sources, konspiratori.sk,92 this website “also shares different kinds of disinformation and pro-Kremlin 
propaganda from anonymous Russian websites or hoaxes from the Russian social network VK”.93 At the end of the 
monitoring period, it had 39,989 fans on Facebook. 

The third most-prolific channel in the context of the EP elections was Slobodný vysielač (Free Broadcast), which has 
by far the highest number of fans of all the monitored channels, with 85,519 by the end of the monitoring period. 
It operates a very successful radio website,94 and its Facebook page with tens of thousands of fans works as a 
complementary part to this main dissemination portal, which is now partially crowd-funded. In terms of the content 
it disseminates, the free database of unreliable sources, konspiratori.sk, rated Slobodný vysielač 9.295 on a scale 
between 1 and 10, whereby the higher the rating, the more harmful and unreliable the rated outlet is.

88	 https://www.globsec.org/publications/character-assassination-conspiracies-and-manipulation-slovak-presidential-election-through-the-lens-of-disinformation-
channels-on-facebook/

89	 https://election-results.eu/national-results/slovakia/2019-2024/
90	 https://www.facebook.com/hricalubos1/
91	 https://www.hlavnespravy.sk/
92	 https://www.konspiratori.sk/en/
93	 https://www.konspiratori.sk/assets/screenshots/s.php?i=hlavnespravy.sk.png 
94	 https://slobodnyvysielac.sk/
95	 https://www.konspiratori.sk/zoznam-stranok.php?id=41



24

However, the number of fans and published posts are not the only indicators of the extent to which a certain channel 
is influential. One of the monitored channels, the public Facebook page Hrica Lubos, published only 7% of all the 
monitored content related to the EP elections. However, this page was very active throughout the course of the 
Slovak presidential election and managed to carve out a substantial fan base for itself. The page was created on 
December 17, 2017, and by May 29, 2019, it already had 19,060 fans. In terms of another important indicator, the PTAT 
(the number of people talking about a page), the outlet Hrica Lubos leads significantly, with an average of 18,194 
page “storytellers”, followed by InfoVojna and Hlavné správy.

Figure 17: Activity of the monitored Facebook channels in the Slovak EP election

An alarmist and inflammatory post published on this page on May 20, 2019, prior to the EP elections actively 
promoted Salvini’s populist bloc, claiming that “we won’t be able to learn this from the TV and a similar event 
may not be possible in Europe within a week, due to political censorship and the regime”, suggesting that the EU 
is a totalitarian regime and that there is a conspiracy between the political elites and the media. The post further 
advises voters that “when voting, it is important to remember all the assassinations, murders, rapes, robberies, and 
other negative influences of uncontrolled migration and terrorism” for which the post subsequently blames the 
current European administration. It was shared 5,100 times,96 which is an unusually high number of shares by Slovak 
standards. Although the page’s administrators are based in Italy, according to Facebook, the page is operated in the 
Slovak language and aimed at Slovak audiences. 

Portrayal of political parties

In terms of the portrayal of political parties, the clear beneficiary of the highest number of positive mentions on the 
monitored channels was the extreme right-wing Kotleba-ĽSNS party, with 38 positive mentions overall, and a small 
number of negative portrayals. The space dedicated to this party included, for example, the promotion of a video 
with former judge Miroslav Radačovský, in which he speaks about “the need to leave NATO”, shared by InfoVojna. 
Radačovský at one time had been accused of the illicit manufacture and possession of narcotic and psychotropic 
substances and the illegal possession of firearms,97 but later was acquitted of these charges. He will be one of 
Kotleba-ĽSNS’s 2 MEPs in the European Parliament, as the party secured 12% of the votes in the EP elections in 
Slovakia.98 

96	  https://www.facebook.com/hricalubos1/posts/878645769147058
97	  https://spis.korzar.sme.sk/c/22131088/nedavno-rozsudil-kiskov-pozemok-v-jeho-neprospech-uz-je-europoslancom.html
98	  http://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/elections-press-kit/8/european-elections-results



25

Figure 18: Negative and positive portrayals of Slovak political parties on the monitored Facebook channels

Another example of the active promotion of Kotleba-ĽSNS on the monitored channels was the sharing of the now 
infamous “no-go zones in Brussels” campaign video by Hlavné správy, in which Kotleba party candidates walk 
around Brussels claiming that “people have left in fear” from certain parts of the city, which now looks more like an 
African or Arab town.99

Figure 19: “Former judge Radačovský on North Atlantic Alliance and the need to leave NATO”, source: InfoVojna

Interestingly, Kollár’s Sme rodina party also received a smaller amount of positive mentions on the monitored 
channels; however, in the election the party flopped completely, as it received only 3% of the votes.

In contrast, the pro-European coalition of SPOLU (Together) and Progresívne Slovensko (Progressive Slovakia) 
was portrayed the most negatively of all the parties, receiving 50 negative mentions in the monitoring period. 
The ruling party, SMER SD (Direction–Social Democracy) was mentioned much less often, although predominantly 
in a negative context. This suggests a similarity with the intense character-assassination campaign led against 

99	  https://www.facebook.com/www.hlavnespravy.sk/posts/2187280931309816



26

President Zuzana Čaputová in the Slovak presidential election campaign,100 as she was the official candidate of the 
Progresívne Slovensko party. The candidate of the SMER SD, Maroš Šefčovič, was portrayed much more neutrally in 
the runup to the election. Nevertheless, the coalition of SPOLU/PS won the EP elections in Slovakia with 20% of the 
votes. From the graph below (Fig. 20), it is clear that the support for Kotleba-ĽSNS culminated in the second half of 
May and surged again after the election results were announced. Even though PS/SPOLU were generally portrayed 
negatively, their mentions came predominantly after the election, reflecting the coalition’s win in the election.

Figure 20: Portrayal of selected Slovak political parties in time

In both the Slovak presidential election and the EP elections, the monitored channels that publish controversial 
content demonstrated the arbitrary tactic of gravitating towards the promotion of the “anti-system” political 
representation with the higher chance of succeeding. Unlike in the Slovak presidential election where the monitored 
channels very actively promoted Štefan Harabin and often even criticised Marian Kotleba,101 in the EP elections, they 
dedicated considerable space to the active promotion of Kotleba-ĽSNS while the populist Sme rodina party was 
sometimes criticised for its alleged “hypocrisy”.102

Most popular narratives 

Similar to other countries in the V4, in Slovakia, the narratives promoted the most by the monitored channels 
that often publish controversial content were those aimed at portraying the EU in a negative light, such as the 
post by Zem a Vek (Earth and Age) on May 29 that attempted to portray the EU as a totalitarian enterprise.103 
These narratives of the EU as an antagonistic entity to Slovak interests is coupled with the narrative of “nationalism 
as the only solution”. The third most-dominant narrative in the monitoring period in Slovakia was “migration as a 
threat”. This narrative occurred 72 times in posts that also often used alarming language portraying migration as an 
existential threat, despite the fact that Slovakia has been affected by the 2015 migration crisis only to a very limited 
extent and despite the extremely small number of non-EU asylum-seekers who applied for refuge in Slovakia in 2017 
and 2018.104

The narrative “liberalism undermining society” was utilised quite often on the monitored channels, often combined 
with other narratives, such as “conspiracy & hidden interests”. For example, the Facebook page IdemVolit.sk (I am 
going to vote.sk) published a post about Sloboda a Solidarita (Freedom and Solidarity), a liberal party, suggesting 
that “the leader of the party to the EP elections is a person active in many NGOs  and also in a high position in 
Soros’s OSF. We need to thank him also for spreading politics into our schools”.105

100	 https://www.globsec.org/publications/character-assassination-conspiracies-and-manipulation-slovak-presidential-election-through-the-lens-of-disinformation-
channels-on-facebook/

101	 https://www.globsec.org/publications/slovak-presidential-election-followed-through-facebook-disinformation-channels/
102	 https://www.facebook.com/www.hlavnespravy.sk/posts/2198172186887357
103	 https://www.facebook.com/ZEMAVEK/posts/1318644804953174
104	 https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Number_of_(non-EU)_asylum_seekers_in_the_EU_and_EFTA_Member_States,_2017_

and_2018_(thousands_of_first_time_applicants)_YB19.png
105	 https://www.facebook.com/idemvolitsk/posts/2815351358689330



27

Figure 21: The most often deployed narratives in the context of the EP elections in Slovakia

It goes to show how successful the discourse framing NGOs and civil-society demonization in Slovakia has been by 
these channels, as the mere suggestion of a candidate’s association with this sector serves as a measure of distrust. 

Figure 22: Example of the “EU portrayed negatively” narrative published on Zem & Vek: “Voting in the European Parliament is a total farce”

Narratives associated with the EP elections in particular, such as discussion of a “European populist bloc” or “EU 
dictate”, were supported by the already well-established narratives of “election interference”, “mainstream media 
cannot be trusted”, and an “anti-LGBTI agenda”. All of these narratives played a prominent role in the previous 
Slovak presidential election,106 which demonstrates how easy it is to utilise a particular narrative once it has been 
planted and became part and parcel of public discourse.

106	 https://www.globsec.org/publications/character-assassination-conspiracies-and-manipulation-slovak-presidential-election-through-the-lens-of-disinformation-
channels-on-facebook/



28

LIST OF ABBREVIATIONS
Confederation KORWiN		  Confederation KORWiN Braun Liroy Nationalists

ČSSD				    Česká strana sociálně demokratická (Czech Social Democratic Party)

DK				    Demokratikus Koalíció (Democratic Coalition)

EP				    European Parliament

EPP				    The European People’s Party

EU				    European Union

KDH				    Kresťanskodemokratické hnutie (Christian Democratic Movement)

KDNP	  			   Kereszténydemokrata Néppárt (Christian Democratic People’s Party)

Kotleba-ĽSNS 			   Kotleba-Ľudová strana Naše Slovensko (Kotleba - People’s Party Our Slovakia)

KSČM				    Komunistická strana Čech a Moravy (Communist Party of Bohemia and Moravia)

LMP				    Lehet Más a Politika (Another Politics Is Possible)

MKKP				    Magyar Kétfarkú Kutya Párt (Hungarian Two-tailed Dog Party)

MSZP-P				   Magyar Szocialista Párt (The Hungarian Socialist Party)

ODS				    Občanská demokratická strana (Civic Democratic Party)

OĽaNO	 OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (Ordinary People and Independent 
Personalities)

PM				    Prime Minister

PS 				    Progresívne Slovensko (Progressive Slovakia)

SaS				    Sloboda a Solidarita (Freedom and Solidarity)

SMER SD			   SMER Sociálna demokracia (SMER Social Democracy)

SNS				    Slovenská národná strana (Slovak National Party)

SPD				    Svoboda a přímá demokracie (Freedom and Direct Democracy)

STAN				    Starostové a nezávislí (Mayors and Independents)

V4				    The Visegrad Group: Czechia, Hungary, Poland and Slovakia



29



30

 �Polus Tower II 
Vajnorská 100/B 
831 04 Bratislava 
Slovak Republic

 +421 2 321 378 00
  info@globsec.org 
 
 www.globsec.org


