SEA | Ocena spotkania Trump-Putin
2755
post-template-default,single,single-post,postid-2755,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-9.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive,mob-menu-slideout-over
 

Ocena spotkania Trump-Putin

Ocena spotkania Trump-Putin


Spotkanie prezydentów Trumpa i Putina w Helsinkach nie zmniejszyło niepokoju o jedność euroatlantyckiego obszaru oraz o stabilność pozimnowojennego ładu międzynarodowego.

Jeśli dialog i perspektywy porozumień obu mocarstw należy powitać z nadzieją, to nie możemy uniknąć szeregu niepokojących pytań, na przykład:

  1. czy przysłużyło się ono interesom NATO, Zachodu i całemu euroatlantyckiemu obszarowi? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, gdyż prezydent Trump nie występował jako przywódca zachodniego świata i wyraźnie kładł nacisk na dwustronne załatwianie wyłącznie interesów Stanów Zjednoczonych;
  2. czy zapoczątkowało ono rozpadanie się wspólnoty euroatlantyckiej? Wstępna analiza pozwala na stwierdzenie, że byłaby to zbyt daleko idąca ocena, ale stosunki transatlantyckie weszły w fazę akcentowania różnic interesów osłabiających wspólnotę.

Spotkanie daje podstawy także do niepokoju zwłaszcza w dwóch sprawach:

  1. zakwestionowano wspólną politykę NATO wobec Rosji;
  2. osłabiono wspólnotę celów i wartości świata zachodniego, gdyż zostały one pominięte.

Niepokoje dotyczą także Polski, której bezpieczeństwo uzależnione jest od szerszych wielostronnych układów, zwłaszcza NATO, Unii Europejskiej i całego ładu międzynarodowego.

Dlatego też strategicznym nakazem polskiej polityki zagranicznej jest umacnianie NATO i Unii Europejskiej oraz pozycji Polski w tych organizmach.

 

Opracował: Jerzy M. Nowak, Wiceprzewodniczący Rady Wykonawczej SEA, były Ambasador RP przy NATO

SEA